Skip to content

Nieuws

brooke-cagle-g1Kr4Ozfoac-unsplash

Mindful werken

Voor als je echt iets aan werkstress wilt doen. Iedereen wil graag bevlogen en met plezier werken. Iedereen wil een team dat ook onder hoge druk effectief samenwerkt. Kwaliteit leveren aan tevreden clienten is het doel. En dat lukt alleen met gezonde en bevlogen medewerkers en zelfbewuste vitale managers. Mindfulness is daartoe een onmisbare ‘way of work.’ En nee.. mindfulness is echt niet alleen maar vaag of zweverig. Als je leert mindful te werken dan is het resultaat dat je met aandacht aanwezig kunt zijn met een open en oordeelvrije opmerkzaamheid. Die bewuste aandacht en opmerkzaamheid helpt je om niet aan...
kelly-sikkema-QlYMPCOwvcs-unsplash

Samenwerken aan veiligheid

Voor als je wilt ontdekken welke invloed je zelf hebt op het ontstaan van ‘lastig’ gedrag. Een vraag die wij veel krijgen is of wij een ‘agressietraining’ kunnen verzorgen. We weten, ook op basis van onze eigen ervaring in de praktijk, dat agressie of lastig gedrag onlosmakelijk verbonden is met werken in de zorg. Wij hebben in onze tijd als actief hulpverlener regelmatig deelgenomen aan diverse ‘agressietrainingen’, hebben daar een hoop van geleerd maar er ook zaken in gemist. Het is een onderwerp dat ons al jaren boeit en heeft aangezet tot het ontwikkelen van een training die teams echt...
trauma

Weer present na een incident

Voor als je na een (traumatisch) incident weer de oude wilt worden. Soms maak je iets mee waarna geen dag meer hetzelfde lijkt. Alsof alles een beetje veranderd is of alsof je de wereld ineens wat anders bent gaan ervaren. Soms maak je incidenten of ervaringen mee die je zelfvertrouwen of het vertrouwen in de ander ineens in een ander daglicht zet. En dat is vaak niet zonder gevolgen. Vervelende ervaringen in het verleden hebben soms veel impact op je gedrag en keuzes in het heden. Wij komen met regelmaat medewerkers tegen die ten gevolge van een (heftig) incident niet...

Tips

Maandelijks zullen we op deze plek tips geven over uiteenlopende zaken. Tips die we leuk, zinnig of belangrijk vinden om te delen. Soms komen we zelf met ideeën, maar ze ontstaan ook door gesprekken die we hebben in en met de praktijk.

Tips voor December

Opvang en nazorg na een incident

Heel regelmatig raken we met teams in gesprek over het thema ‘opvang en nazorg’. Een thema dat wat ons betreft veel te weinig specifieke aandacht krijgt. Een groot deel van de professionals in zorg- en dienstverlening krijgt te maken met (heftige) incidenten. Helaas is de norm in veel teams dat incidenten ‘er bij horen’ met het gevolg dat er weinig aandacht is voor de uitwerking van een escalatie voor betrokkenen zelf. Wist je dat slechte of geheel afwezige opvang en nazorg te vaak de reden is dat professionals (langdurig) uitvallen? Wat ons betreft hoog tijd dat we ons gaan realiseren dat het bespreekbaar maken van dit onderwerp in teams van belang is. Als je dit wilt doen in je team dan is het goed het gesprek wat te voeden en daarvoor kan je bijvoorbeeld onderstaande stellingen gebruiken. Kan je het eens worden met elkaar? Of heb je toch verschillende opvattingen? Probeer het maar eens!

  •  Opvang en nazorg is vooral belangrijk bij grote incidenten, niet bij elk ‘conflictje’.
  • Om opvang en nazorg moet je als ‘slachtoffer’ zelf actief vragen. We kunnen niet bij elkaar in het hoofd kijken.
  • Incidenten horen bij het werk. Een conflictsituatie snel een plek kunnen geven is daarom een competentie die we mogen verwachten van een (nieuwe) collega.
  • Om de zoveel tijd collega’s vragen naar de beleving bij een incident moeten we niet doen. Als iemand later nog steeds last heeft van een situatie dan kan iemand dat het beste zelf aangeven.

Heb je nog een stelling die je met ons wilt delen? Laat het ons weten!

Nieuwsbrief

Meld u nu aan voor onze nieuwsbrief