Thema: gesprekstechnieken
Verbeter je gesprekstechnieken
Ontdek wat je met communicatie kan bereiken
Je begeleidt cliënten bij wonen, werken, het behalen van doelen of het omgaan met eigen klachten. Of je coacht collega’s omdat dit in jouw rol van jou wordt verwacht. Dan weet je dat ieder mens anders is. Natuurlijk zijn er ook overeenkomsten, maar iedere vraag, ieder mens is uniek. Er is niet één aanpak die je voor iedereen uit de kast kan halen omdat iedereen anders is en dus iets anders nodig heeft. De één heeft behoefte aan sturing en uitleg, de ander wil vooral informatie of alleen een stok achter de deur om door te zetten. De juiste benadering is dus vooral afhankelijk van de behoefte van degene die je tegenover je hebt.
Natuurlijk is het zo dat iedereen een gesprek kan voeren en het is uiteraard ook zo dat jarenlange ervaring je helpt om goed te worden in je vak. Maar er is meer uit te halen. Er zijn talloze, goed onderzochte gespreksmethoden die een grote bijdrage kunnen leveren in je dagelijks werk met cliënten. Niet door te vertellen wat anderen zouden moeten doen. Of door mensen te overtuigen wat het belang is van ander gedrag. Maar door goed te luisteren, je bewust te zijn van je eigen invloed in het contact met anderen en vragen te stellen die anderen helpen een stap verder te komen.
Gesprekstechnieken in 1 dag
In deze cursus staan we in één dag stil bij een aantal gesprekstechnieken die veel worden ingezet in zorg- en dienstverlening. In een wat hoger tempo komen verschillende effectieve gesprekstechnieken aan bod. Deze cursus kan relevant zijn als je kennis wilt maken met verschillende gesprekstechnieken, als je weer even wilt weten hoe het ook alweer zat of als je op zoek bent naar een techniek waarin je je graag verder zou willen scholen. We staan stil bij de achtergronden van verschillende methoden en oefenen met een aantal praktische interventies.
Oplossingsgericht werken
Dit is een gespreksmethode die in de hulpverlening niet meer is weg te denken. Denken in ‘problemen’ is er niet meer bij. Problemen oplossingsgericht benaderen is een manier die niet alleen heel plezierig is in de uitvoering, maar ook sneller leidt tot resultaten. In deze methode gaan we op zoek naar wat wél goed gaat. Wat zijn nu eigenlijk de uitzonderingsmomenten waarop het probleem niet speelde? En wat waren dan de omstandigheden waarin dat lukte? Hoe ziet een ideale dag eruit en hoe die te bereiken?
Deze methode helpt je om verder te kijken dan het concrete probleem, om meer stil te staan bij wat er wél lukt en hoe dit is uit te breiden. Het gaat erom dat je mensen helpt vooruitkijken. Het verleden niet ontkennen, maar ook niet te belangrijk maken.
Cognitief gedragsmatig werken
De kracht van het denken is veel groter dan wij ons vaak realiseren. Gedrag van mensen komt veelal voort uit gedachten die wij hebben bij bepaalde situaties. Vaak hebben we de neiging om gebeurtenissen of gevoelens te beïnvloeden om een stap verder te zetten, maar dat is niet altijd succesvol. Willen we gewenst gedrag creëren, dan zijn het juist de gedachten die we moeten ombuigen.
In deze cursus leer je hoe je dat effectief en gemakkelijk kunt doen. We staan stil bij de theorie die aan de basis staat van deze manier van werken. We oefenen met een aantal praktische tools om dit vorm te geven in het dagelijks werk.
Coachende gespreksvoering
Coachen is een enorm uitgeholde term, maar het is toch echt een vak.
Of je nu leidinggevende bent of werkt met cliënten, coachende vaardigheden kunnen enorm ondersteunend zijn in je uitvoerende werk. Hoe kan je mensen nu zelf aan de slag laten gaan, zelf laten nadenken en zelf de verantwoordelijkheid laten nemen? Zomaar vanuit een onderbuikgevoel handelen kan goed zijn, maar zeker niet altijd passend en professioneel. Alleen maar oplossingen aandragen ook niet, omdat mensen hier niet zelfstandiger van worden. Kennis van zaken is belangrijk als je anderen coacht en daar horen een aantal essentiële vaardigheden bij. Als je professioneel wilt leren coachen helpen we je graag op weg.
Na een training over gesprekstechnieken ken je de achtergrond van de techniek(en) en weet je deze in de basis goed toe te passen in de praktijk.
De trainingen over gesprekstechnieken zijn er voor iedere professional die zijn/haar kennis over gesprekstechnieken wil verbeteren of verdiepen. Ook medewerkers die hun vaardigheden willen vergroten volgen deze programma's.
De investering is zeer afhankelijk van de exacte vraag en van het beginniveau van deelnemers. Over het algemeen moet je rekenen op vier dagdelen training, gecombineerd met twee uur voorbereiding per bijeenkomst.
Trainingen worden vrijwel altijd georganiseerd op de eigen werklocatie. Als dat niet mogelijk is stemmen we de locatie met elkaar af.
De inhoud van de lesstof in de bijeenkomsten is op MBO+/HBO niveau.
Ons aanbod
Contact
Nieuwsbrief
Meld je aan voor onze nieuwsbrief: